Lieltirgotava "Unifarma" plāno sākt Indijas medikamentu ražošanu Latvijā

 

Zāļu lieltirgotava SIA "Unifarma", kas līdz šim nodarbojās ar Indijā ražotu medikamentu un uztura bagātinātāju izplatīšanu Latvijā jūlija sākumā iegādāto uzņēmuma "Aptiekas produkcija" ražotni plāno izmantot Indijas farmācijas kompāniju piesaistei. Pusgada laikā paredzēts sākt zāļu ražošanu, investējot aptuveni 400 000 eiro (280 000 latu). Tāpat kompānija cer iekarot eksporta tirgu un, nomainot izejvielu piegādātāju, samazināt produkcijas cenu par 10-15%, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" pastāstīja "Unifarma" īpašnieks, Indijas uzņēmējs Pravīns Kumars Sings.

 

 

Kā nonācāt pie "Aptiekas produkcija" iegādes?

Tā bija interešu sakritība - "Aptiekas produkcija" ir uztura bagātinātāju ražotājs, savukārt "Unifarma" šādus produktus ieved no Indijas. Pēdējos četrus gadus meklēju ražotni, ko nopirkt Indijā, un gandrīz jau bijām noslēguši darījumu, taču dažādu apstākļu dēļ tas netika noslēgts. Tomēr pastāv liela atšķirība starp ražotnes iegādi Indijā vai Eiropas Savienībā (ES).

Par iespēju nopirkt "Aptiekas produkcija" uzzināju tikai pagājušā gada nogalē. Iepazinos ar piedāvājumu, sazinājos ar saviem partneriem Indijā, un nonācu pie secinājuma, ka šis būtu perspektīvs pirkums.

Tas ļaus iepirkt izejvielas Indijā, bet ražot produkciju Latvijā, kā arī iepirkt gatavu produkciju, ko pārpakot Latvijā, kas to automātiski padarīs par ražotu ES. Indija tiek uzskatīta par trešās pasaules valsti, līdz ar to ir grūti un laikietilpīgi saņemt visas nepieciešamās atļaujas saražotā ievešanai Rietumu tirgos - tas attiecas pat uz pārtikas piedevām.

Vai ražotnes iegādei ir arī tālejošāki plāni par preparātu ražošanu?

Protams, esmu runājis ar dažām kompānijām, piemērām "Himalaya", kas augustā viesosies šeit, un tās ir paudušas gatavību uz Latviju pārcelt daļu no savas ražošanas. Ja vizītes izdosies, uzņēmējus apmierinās redzētais ražotnē un varēsim vienoties par izmaksām, domāju, ir ļoti reāli šeit sākt ražot preces Indijas uzņēmumiem.

Turklāt "Aptiekas produkcija" turpinās jau ierasto 35 produktu ražošanu - tiem ir labi nostiprināts vietējais zīmols, ar ko paplašināsimies jau esošajos, kā arī "Unifarma" eksporta tirgos, Polijā, Bulgārijā, Rumānijā, Lietuvā, Igaunijā, Baltkrievijā un Ukrainā. Tuvāko sešu mēnešu laikā būsim šajos tirgos. Patlaban "Aptiekas produkcija" eksportē 25% saražotā, bet 75% paliek Latvijā - "Unifarma" uzdevums ir eksportu kāpināt līdz 75%.

Turklāt nomainīsim "Aptiekas produkcija" izejvielu piegādātāju, kas ļaus tās iepirkt daudz lētāk. Domāju, ka "Aptiekas produkcijas" produktu cena samazināsies vismaz par 10-15%, palielinot pievilcību patērētāju acīs.

Kaut arī prognozēt vēl ir pāragri, domāju, ka šā un nākamā gada laikā "Aptiekas produkcija" pēdējo divu gadu apgrozījuma rādītājus izdosies dubultot vai pat pārsniegt divkāršu kāpumu.

Kāda bija pirkuma darījuma summa?

Pirkuma līgums paredz konfidencialitāti šajā jautājumā - tā netiks izpausta.

Vairāk par miljonu latu?

Daudz, daudz vairāk.

Kādas investīcijas plānojat veikt ražotnē?

Turpmākajos sešos mēnešos vajadzētu paveikt vairākas lietas. Pirmkārt, patlaban vēlamies iegūt ES Labas ražošanas prakses (GMP) sertifikātu, kas tai nākamā gada sākumā ļaus ražot arī medikamentus. Otrkārt, saņemot sertifikātu, ražotnē izvietosim tablešu kompresijas līniju. Tāpat nākotnē vēlamies paplašināt eksporta tirgus, kas nozīmē, ka jāatvēl līdzekļi jaunu produktu reģistrēšanai un mārketingam. Kopējās investīcijas var veidot līdz 400 000 eiro (280 000 latu).

Domājams, investīcijas neatpelnīsies gada vai pusotra laikā, taču kopumā ieguldīsim tik, cik būs nepieciešams. Patlaban plāns ir investēt un palielināt pārdošanas ieņēmumus, jo, kā minēju, svarīgi divu gadu laikā dubultot "Aptiekas produkcija" apgrozījumu.

Kādus medikamentus varētu sākt ražot?

Pagaidām, tikai kapsulas un tabletes - injekciju šķīdumus vai pulverus neražosim. Tie būs tikai patentbrīvie medikamenti, jo jaunām zālēm nepieciešams liels izpētes budžets. Sākumā medikamentu ražotni izmantosim tikai ārpakalpojumu sniegšanai, jo zīmola nostiprināšanai un zāļu reģistrēšanai nepieciešami lieli līdzekļi.

Attīstīsimies pakāpeniski - iesākumā apgūsim Eiropu, tad arābu valstis, tad Dienvidaustrumu Āzijas valstu tirgu.

Iespaidīgi plāni...

Jā, turklāt jāsaprot, ka arābu valstīs produkta cenai nav nozīmes. Ja patērētājs redz, ka medikaments ir ražots ES - ar to pietiek. Identisks medikaments no citām valstīm, kas maksā divus eiro (1,40 latus), netiks izvēlēts pār Eiropā ražotu medikamentu, kas maksā piecus eiro (3,5 latus). Tā ir sava veida arābu mentalitāte.

Taču šie ir lieli plāni lielās valstīs tālākai nākotnei, tāpēc pagaidām koncentrēsimies un nostiprināšanos un paplašināšanos ES.

Kā veidojat kompānijas mārketingu?

Galvenokārt cenšamies izglītot sabiedrību par iespējām ietaupīt, izvēloties ģenēriskos medikamentus. Cilvēkiem jāsaprot, ka tas ir tas pats produkts tikai par zemāku cenu. Protams, iegūst ne tikai "Aptiekas produkcija", bet arī citi patentbrīvo medikamentu ražotāji un izplatītāji, taču vismaz pacients var ietaupīt. Daudz reklamējamies radio, kā arī pērkam reklāmu drukātajos izdevumos. Televīzija ir pārāk dārgs medijs, lai reklamētos - savulaik to mēģinājām, taču pārdošanas apjomi neliecināja par tās efektivitāti. Mārketinga budžets ir aptuveni 18-20%  no apgrozījuma.

Vai neuztraucieties par vertikālās integrācijas pārmetumiem, lieltirgotavai iegādājoties ražotni?

Par to nebiju nopietni aizdomājies. Turklāt neuzskatu, ka šis ir jautājums, par ko vajadzētu satraukties. Ja lieltirgotava iegādājas aptieku vai veselības aprūpes iestādi, tad tai ir interese šajās vietās pārdot pašiem savus produktus. "Unifarma" nepārdos savus produktus "Aptiekas produkcijai". "Unifarma" pārdos "Aptiekas produkcija" preparātus citiem. Nevaram runāt par tirgus kontrolēšanu, kā tas notiek dažās aptiekās, kas drīkst iegādāties tikai noteiktas lieltirgotavas zāles. Šajā gadījumā varam pat runāt par kaut ko pilnīgi pretēju vertikālajai integrācijai.

Kas palīdz konkurēt ar lielajām lieltirgotavām?

Esam nišas uzņēmums - pārdodam tikai Indijā ražotus medikamentus, uztura bagātinātājus un preces. Varat salīdzināt trīs lielāko lieltirgotavu produktu klāstu - tie ir vienādi. Savukārt tie preparāti, ko piedāvā "Unifarma", nav pieejami nevienam citam. Līdz ar to citas lieltirgotavas ir spiestas tos pirkt no "Unifarma".

Kopumā pēc pārdošanas apjomiem slimnīcām esam 10.-11.vietā, pēc kopējiem apjomiem - aptuveni 14.-15.vietā. Slimnīcu sektorā palīdz piedāvāto medikamentu, antibiotiku, šķīdumu, injekciju, zemā cena, uzvaram daudzos iepirkumos. "Unifarma" piedāvātie produkti ir ļoti konkurētspējīgi, turklāt spējam piedāvāt divus preparātus, kam nav analogu Latvijas tirgū - injicējamas antibiotikas un sirdstriekas zāles.

Turklāt savam produktu portfelim vēl varam pievienot miljoniem nosaukumu. Savulaik sākām ar divu produktu ievešanu, tagad ievedam 250 produktus, vairs pat nevaru atcerēties to visu nosaukumus, tā ka nesatraucos par iespējamu stagnāciju. Katru gadu pievienojam vidēji piecus līdz desmit produktus. Šogad pievienosim aptuveni 20 asinsspiediena, sirds un asinsvadu slimību un onkoloģijas preparātus, kā arī uztura bagātinātājus. Tas ļaus palielināt arī tirgus daļu kā lieltirgotavai.

Ar kuriem aptieku tīkliem strādājat?

Tieši strādājam ar "Euroaptiekām" un aptuveni 60 individuālajām aptiekām. Taču aptiekas pārsvarā drīkst pirkt produktus tikai no lieltirgotavām, kas ir to īpašnieki. "Unifarma" pārdod savus produktus visām lieltirgotavām, kas savukārt nonāk tām piederošajās aptiekās.

Kas ir veiksmīgākie Indijas produkti, ko izplatāt?

Noteikti nevar nepieminēt "Himalaya", tai ir ļoti labs noiets. Taču neesam vienīgā kompānija, kas to izplata. Tirgus ir sadalīts - "Unifarma" apkalpo visas aptiekas un veikalu ķēdes "Prizma", "Mego", "Domo".

Kādi bijuši pēdējie "Unifarma" rādītāji?

Strādājām ar trīs miljonu latu apgrozījumu un aptuveni 7-10% peļņu. Taču kompānijas finanšu gads ir piesaistīts Indijas standartiem - tas sākas 1.aprīlī un beidzas 31.martā. Rādītāji konstanti aug. Pēdējos divos gados izaugsme bija tikai aptuveni 200 000 latu, taču citādi ekonomiskā krīze "Unifarma" neietekmēja, tiesa mazliet cieta tieši medikamentu pārdošana, taču kopējie rādītāji bijuši pozitīvi.

Patlaban var teikt, ka esam noslēguši jaunā finanšu gada pirmo ceturksni, un tas ir sācies ar 20% pieaugumu. Līdz gada beigām mērķis ir kāpināt apgrozījumu par 35%, taču šī ir vasaras sezona, kurā, protams, pārdošanas apjomi mazinās.

Kas traucē biznesam Latvijā?

Latvijā atšķirībā no Lietuvas netiek stingri kontrolēts tas, vai farmaceits piedāvā pacientam lētāko alternatīvu kompensējamiem medikamentiem. Ja šī kārtība Latvijā tiktu stingrāk reglamentēta, "Unifarma" no tā tikai iegūtu, jo konkurējam ar kvalitāti un cenām, turklāt būtu ieinteresēta Latvijā ievest daudz vairāk jaunu produktu, kas palīdzētu pacientiem ietaupīt.

Pie pašreizējās situācijas aptiekas Latvijā, protams, grib ar savu uzcenojumu nopelnīt vairāk, tāpēc nav ieinteresētas un nav motivētas ieteikt ko lētāku.

Informācijai:

"Aptiekas produkcija" dibināta 1997.gadā un kopš 2007.gada ir aprīkota ar automatizētām iekārtām tablešu un kapsulu ražošanai.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, 2009.gadā "Aptiekas produkcija" strādājusi ar 963 005 latu apgrozījumu un 94 208 latu zaudējumiem. Līdz šim puse kapitāldaļu piederēja Poļinai Karginai, 40% Viktoram Karpinam, bet 10% - Jakovam Maņkinam.

"Unifarma" dibināta 2000.gadā un strādā kā importētājs un izplatītājs Indijas farmācijas uzņēmumiem "Cipla", "Cadila pharma", "Zydus cadila", "Claris", "Unique" un "Unichem", kā arī homeopātisko preparātu ražotājam "Himalaya".

Pēc "Firmas.lv" informācijas, 2009.gadā "Unifarma" apgrozījums bijis 2,51 miljons latu, bet peļņa - 199 435 lati. Kompānija pilnībā pieder Pravīnam Kumaram Singam.

Kārlis Pots Nozare.lv
13.07.2011